New publications
New Publications
Recent peer-reviewed articles:
Singer, I., Luinge, M., Gorter, JW., and Gerrits, E. (2022). A systematic scoping review on contextual factors associated with communicative participation among children with developmental language disorder. International Journal of Language & Communication Disorders, 00, 1– 34. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12787
Everaert, E., Selten, I., Boerma, T., Houben, M., Derksen, D., Haverkamp, S., Wijnen, F., and Gerrits, E. (2022). The language profile of preschool children with 22q11.2 Deletion Syndrome and the relationship with speech intelligibility. American Journal of Speech-Language Pathology
Zwitserlood R, Harmsel Mt, Schulting J, Wiefferink K, Gerrits E. (2022). To Game or Not to Game? Efficacy of Using Tablet Games in Vocabulary Intervention for Children with DLD. Applied Sciences, 12(3):1643. https://doi.org/10.3390/app12031643
Klatte, I.S., Van Heugten, V., Zwitserlood, R. Gerrits, E. (2022). Language Sample Analysis in Clinical Practice: Speech-Language Pathologists’ Barriers, Facilitators, and Needs. Language, Speech and Hearing Services in Schools.https://doi.org/10.1044/2021_LSHSS-21-00026
Singer, I., Klatte, I.S., de Vries, R., van der Lugt, R., Gerrits, E. (2022). Using co-design to develop a tool for shared goal-setting with parents in speech and language therapy. International Journal of Language & Communication Disorders, 00, 1– 23. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12753
Knudsen HBS, Jalali-Moghadam N, Nieva S, Czaplewska E, Laasonen M, Gerrits E, McKean C, Law J. Allocation and funding of Speech and Language Therapy for children with Developmental Language Disorders across Europe and beyond. Res Dev Disabil. 2022 Feb;121:104139. doi: 10.1016/j.ridd.2021.104139. Epub 2021 Dec 31. PMID: 34979356.
Singer, I., Klatte, I.S., Welbie, M., Cnossen, I.C., & Gerrits, E. (2020). A Multidisciplinary Delphi Consensus Study of Communicative Participation in Young Children With Language Disorders. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 6, 1793-1806. https://pubs.asha.org/doi/10.1044/2020_JSLHR-19-00326
Heul van der, A.M.B., Cuppena, I., Wadmana, R.I., Asselmana, F., Schoenmakers, M.A.G.C., Woude van de, D.R., Gerrits, E., Pola van der W.L. & Engel-Hoek van den, L. (2020). Feeding and Swallowing Problems in Infants with Spinal Muscular Atrophy Type 1: an Observational Study. Journal of Neuromuscular Diseases, 7, 323–330. DOI 10.3233/JND-190465
Bruinsma, G., Wijnen, F.N.K., & Gerrits, E. (2020). Effect of a focused stimulation intervention on morphosyntax: a single case experimental design with five 4 and 5 year old children with DLD. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 51, 247-269. https://doi.org/10.1044/2020_LSHSS-19-00069
Wiefferink, K., van Beugen, C., Wegener Sleeswijk, B., & Gerrits, E. (2020). Children with language delay referred to Dutch speech and hearing centres: caseload characteristics. International journal of language & communication disorders, 55(4), 573–582.https://doi.org/10.1111/1460-6984.12540
For professionals:
van Heugten, V., Klatte, I., Zwitserlood., R., Gerrits, E. (2022). Grammaticale ontwikkeling van zich normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met TOS in de leeftijd van 7 tot 10 jaar. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 27, 91-114. https://doi.org/10.21827/32.8310/2022-91
Van Huizen, T., Van Heugten, V., Singer, I., & Gerrits, E. (2021). Diagnostiek van TOS: dilemma’s in de praktijk. Nederlands Tijdschrift voor Logopedie, 93(4), 18-24.
Zwitserlood-Nijenhuis, M., Dekker, M., de Groot, J., Wösten, L & Gerrits, E. (2020). Indirecte taaltherapie met ouders van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Nederlands Tijdschrift voor Logopedie, 92 (3).
Klatte, I., Luijten, M., Singer, I. & Gerrits, E. (2019). ENGAGE De positieve invloed van het opstellen van behandeldoelen met ouders. Nederlands Tijdschrift voor Logopedie, 4, 18-
Products:
Zwitserlood, R., Van Heugten, V., Klatte, I. & Gerrits, E (2022). Serious game voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis https://boukebouwt.nl/. Hogeschool Utrecht SIA Raak MKB project ZINnig ism Game Tailors.
Bootsma, T., Zwitserlood, R., & Gerrits, E. (2021). Handreiking Online Logopedie bij Kinderen met een Spraak- en/of Taalstoornis, Hogeschool Utrecht. https://surfsharekit.nl/objectstore/6b280d89-6b3b-484b-9a1c-202215b3d10a
van Heugten, V., Klatte, I., Zwitserlood, R., Gerrits, E. (2020). Prototype webapplicatie SponTaal voor Spontane Taalanalyse van Kindertaal. Hogeschool Utrecht
van Heugten, V., Klatte, I., Zwitserlood, R., Gerrits, E. (2020). Prototype serious game WaanZINnig voor trainen zinsbouw bij kinderen met TOS 7-10 jaar. Uitgave van Hogeschool Utrecht, lectoraat Logopedie-Participatie door Communicatie van Heugten, V., Klatte, I., Zwitserlood, R., Gerrits, E. (2020). SponTAAL: Handreiking Spontane Taalanalyse van kindertaal 7-10 jaar. Uitgave van Hogeschool Utrecht, lectoraat Logopedie-Participatie door Communicatie.
Singer, I., Klatte, I., & Gerrits, E. (2019). ENGAGE. Bodegraven: K2-Publisher.nl
Schulting, J., Ter Harmsel, M., Zwitserlood, R., Luinge, M., Gerrits, E. (2018). Handreiking Samen Gamen: Het gebruik van tabletgames in de logopedische behandeling van jonge kinderen. Uitgave van Hogeschool Utrecht, lectoraat Logopedie-Participatie door Communicatie.